27 نوامبر 2023- زخم پای دیابتی (DFU) یک عارضه شدید دیابت دراندام تحتانی است که با نرخ بالای قطع عضو، مرگ و میر و بار اقتصادی مشخص می شود. محققان در این بررسی، مطالعاتی که از روش های تصادفی سازی مندلی برای بررسی عوامل خطر مشترک و متمایز برای عوارض اندام تحتانی دیابت استفاده کرده بودند را مرور کردند.

آنها واریانت های ژنتیکی غیرهمبسته ی مرتبط با 85 فنوتیپ را در پنج دسته در سطح معنی‌داری در سطح ژنوم به عنوان متغیرهای ابزاری انتخاب کردند. ارتباط ژنتیکی با زخم پای دیابتی، پلی نوروپاتی دیابتی (DPN) و بیماری شریان محیطی دیابتی (DPAD) از مطالعات FinnGen و بیوبانک انگلستان بدست آمد.

نتایج:

شاخص توده بدنی (BMI) به عنوان تنها عامل خطر مهم برای بیماری شریان محیطی دیابتی، پلی نوروپاتی دیابتی، و زخم پای دیابتی، مستقل از دیابت نوع 2، گلوکز ناشتا، انسولین ناشتا، و HbA1c ظاهر شد.

پیشرفت تحصیلی به عنوان تنها عامل محافظتی مهم در برابر بیماری شریان محیطی دیابتی، پلی نوروپاتی دیابتی، و زخم پای دیابتی، برجسته بود.

صفات گلایسمی زیر آستانه ی تشخیص دیابت نوع 2، ارتباطی را با بیماری شریان محیطی دیابتی، پلی نوروپاتی دیابتی، نشان داد. در حالی که سابقه مصرف دخانیات ارتباط پیشنهادی(p-values  بین 0.05 و 0.005) را با زخم پای دیابتی نشان می‌دهد، شاخص‌های تغذیه ی ضعیف، به‌ویژه میزان دریافت کلی پروتئین، میانگین هموگلوبین موجود در گلبولهای قرمز و میانگین سایز گلبولهای قرمز(MCV) نیز ممکن است نشان‌دهنده وقوع بالقوه ی زخم پای دیابتی باشد.

محققان نتیجه‌گیری نمودند که کنترل قند خون و مراقبت بهتر از پاها برای جمعیت دیابتی با BMI بالا، تحصیلات محدود، سابقه ی استعمال سیگار و شاخص‌های تغذیه ی نامناسب، ضروری است. با تمرکز بر این عوامل خطر خاص، مداخلات مراقبت های بهداشتی را می توان برای پیشگیری و مدیریت موثر زخم پای دیابتی طراحی کرد.

منبع:

https://drc.bmj.com/content/11/6/e003523?rss=1